سیستم فرمان مکانیکی چگونه کار می کند؟

سیستم فرمان مکانیکی چگونه کار می کند؟

مکانیکی

به نقل از ایران محتوا : برای هدایت خودرو به چپ یا راست نیاز به سیستم فرمان وجود دارد. برای این منظور از گذشته تا به حال از سیستم های فرمان تمام مکانیکی استفاده شده است. این سیستم ها انواع مختلفی دارند که با نام هایی چون سیستم پینیون و دنده شانه ای، سیستم حلزونی تاج خروسی و حلزونی ساچمه ای شناخته می شوند. سیستم پینیون و دنده شانه ای پایه ساختاری سیستم های فرمان امروزی اعم ازهیدرولیکی و برقی را می سازد.

در این سیستم راننده با چرخاندن غربیلک فرمان به چپ و راست پینیون را چرخانده و با چرخش پینیون، دنده شانه‌ای که به چرخ ها متصل است، خودرو را به چپ و راست هدایت می کند.

این ساختار کاملا مطمئن است و کارایی لازم را برای هدایت خودرو دارد. تنها ضعف این سیستم سفت بودن فرمان در سرعت های پایین و به خصوص در حالت درجا است. برای جبران این نقص استفاده از سیستم های فرمان کمکی اجرایی شد. این سیستم ها به دو دسته عمده فرمان هیدرولیکی و فرمان برقی تقسیم بندی می شوند که در ادامه معرفی خواهند شد.

طرح شماتیک عملکرد پینیون و دنده شانه‌ای

طرح شماتیک عملکرد پینیون و دنده شانه‌ای

 

 

هیدرولیکی

در سیستم های فرمان هیدرولیکی و برقی ساختار اصلی همان پینیون و دنده شانه‌ای است و سیستم هیدرولیک یا برقی برای کمک به نیروی دست راننده طراحی شده است و اگر این سیستم های کمکی از کار بیفتند، فرمان مکانیکی همچنان هدایت خودرو را انجام می دهد. در Steering system هیدرولیکی یک پیستون بر روی دنده شانه‌ای نصب شده است. پمپ هیدرولیک فرمان فشار روغن لازم را تامین می کند. هنگام چرخش فرمان به چپ و یا راست، فشار روغن از طریق شیر هیدرولیکی فرمان به پشت پیستون هدایت می شود. فشار روغن نیرویی را به پیستون در جهت چپ یا راست (بستگی به جهت چرخش غربیلک فرمان) اعمال می کند. پیستون از طریق دنده شانه‌ای چرخ ها را به چپ و راست می چرخاند.

سیستم های هیدرولیکی دارای معایبی می باشند. معایب آن به طور عمده شامل موارد زیر است:

  1. استهلاک بالاتر به علت کارکرد همیشگی پمپ بدون در نظر گرفتن سرعت خودرو
  2. نیاز به سرویس و نگهداری دوره ای
  3. مونتاژ پیچیده تر در هنگام تولید و عملیات عیب یابی و تعمیر سخت تر در هنگام خدمات پس از فروش

بر اساس دلایل فوق فرمان های برقی به سرعت در حال رشد و جایگزینی با فرمان های هیدرولیکی هستند.

طرح شماتیک عملکرد سیستم فرمان هیدرولیکی

طرح شماتیک عملکرد سیستم فرمان هیدرولیکی

 

 

برقی (EPS)

در Steering system برقی، کلیه تجهیزات مربوط به سیستم هیدرولیک اعم از پمپ هیدرولیک، شیر هیدرولیکی، پیستون داخل جعبه فرمان و لوله و شلنگ های مربوطه حذف می شود. یک مجموعه برقی شامل موتور الکتریکی، ECU سیستم فرمان و سنسور گشتاور به سیستم فرمان مکانیکی متصل می شود. این مجموعه می تواند به دنده شانه‌ای و یا به میل فرمان وصل شود. در شکل زیر می توان نمونه ای از این سیستم که به میل فرمان متصل شده است را مشاهده نمود.

از مزایای Steering system برقی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. راحتی و آسایش بیشتر در هنگام رانندگی به علت نرمی بسیار مطلوب سیستم فرمان
  2. تعمیر و نگهداری بسیار ساده‌تر و عدم نیاز به سرویس‌های ادواری
  3. کارکرد موتور الکتریکی فقط در زمان مورد نیاز (چرخش خودرو در سرعت پایین) و در نتیجه کاهش استهلاک سیستم فرمان و کاهش مصرف سوخت
طرح شماتیک عملکرد سیستم فرمان برقی

طرح شماتیک عملکرد سیستم فرمان برقی

امیدوارم از این مطلب در مورد انواع سیستم های فرمان استفاده کرده باشید و برای مطالب بیشتر به وبسایت ایران محتوا مراجعه فرمایید.

 

مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *